Pengurusan fail
Pengurusan fail adalah satu proses mengenalpasti
bagaimana fail-fail di susun, dikategori, dicapai dan disimpan tidak kira
samada dalam bentuk kertas atau elektronik.
PRINSIP
PENGURUSAN FAIL
- Sistem penyimpanan fail harus dilakukan secara padat dan tersusun. Tidak banyak menggunakan ruang. Dalam penyimpanan fail hanya memerlukan rak, almari, dan meja sahaja.
- Fail berkulit nipis adalah lebih baik berbanding fail kulit tebal dan keras. Harga fail berkulit nipis jauh lebih murah dan menjimatkan.
- Fail yang disimpan harus mudah difahami dan disediakan dengan baik. Fail harus boleh dibuka bila-bila masa sahaja diperlukan oleh pegawai dan kakitangan
- Sekiranya bilangan surat telah mencukupi dan penuh dalam sesebuah fail, boleh dibuka fail yang lain sebagai penyambungan fail yang ada.
- Memandangkan rekod boleh disimpan dalam fail, ia mudah dicari bila sahaja dperlukan tanpa membuang masa. Ini adalah kerana tiap-tiap fail diberikan tajuk dan nombor kod.
- Semua fail peribadi adalah dibawah jagaan pegawai pentadbir kakitangan. Pegawai itu bertanggungjawab kepada ketua jabatan terhadap semua perkara mengenai kakitangan dan rekod mereka. Rekod-rekod itu adalah mengenai perlantikan, gaji, kenaikan gaji, penguatkuasaan disiplin dan penggantungan jawatan.
- Fail merupakan rekod rasmi dan boleh digunakan sebagai
barang bukti dalam perbicaraan di mahkamah.
0 comments:
Post a Comment